Expositie Mieke van den Hende

Mieke Van den Hende woont en werkt in Breda en Frankrijk.

Na haar opleiding Tuin- en Landschapsarchitectuur aan het Hoger Rijksinstituut voor Tuinbouw te Melle (België), gevolgd van 1984-1987, werkte ze als ontwerper stedelijk groen bij BTL Planbureau te Haaren.

Van 1991 tot 1996 studeerde ze Grafisch Ontwerp aan de kunstacademie AKV | St. Joost in Breda. Na haar afstuderen werkte ze als grafisch ontwerper bij ingenieursbureau Grontmij op de afdeling ‘ruimtelijk’, waar ze beide opleidingen goed kon combineren.

Van 1999 tot 2019 had ze haar eigen grafisch en ruimtelijk ontwerpbureau waarin zij vooral aan projecten in opdracht werkte. Ze won een aantal ontwerpwedstrijden en was lid van het kunstenaarscollectief de CO-operatie. Sinds 2019 heeft ze het werk in opdracht vaarwel gezegd en is ze volledig werkzaam als beeldend kunstenaar en maakt alleen nog autonoom werk.

In 2000 was zij winnaar van de kunstwedstrijd ‘Oh my God’ voor het pleinontwerp Midden-Woensel in Eindhoven. In 2010 mocht zij na een pitch een educatief kunstwerk realiseren op basisschool St. Joseph in Breda en in 2014 was ze winnaar van de publieksprijs voor een drijvend cultureel paviljoen in Breda.

Met het kunstenaarscollectief de CO-operatie heeft ze diverse exposities gehad: ‘Fibula’ (2004, Raamsdonkveer), Takkezooi’ (2005, Breda), ‘Virus’ (2008, Steenfabriek Gilze).

In 2019 deed zij mee aan de ‘Zomerexpo’ in museum de Fundatie in Zwolle. In 2020 deed zij mee aan ‘Benefit for Brabant’ (PARK, Tilburg) en de digitale expo Art After Pandemic (Artifact Gallery New York). In 2022 nam ze deel aan de KlimaatExpo in Kasteel Nijenhuis (onderdeel museum de Fundatie, Zwolle).

Zij heeft diverse kunstwerken gerealiseerd waaronder de ‘Bob Box’ (n.a.v. het jubileum van Bob van Reeth, voormalig Rijksbouwmeester België), het educatieve morse- kunstwerk ‘160 inclusief wit’, i.s.m. Koninklijke Tichelaar Makkum en ‘Golden NRC’, waarin zij een krant met bladgoud heeft bekleed als ode aan kwaliteitsjournalistiek. Het kunstwerk is gekocht door een anonieme belangrijke Nederlandse kunstverzamelaar, aldus NRC.

In 2006 ontwierp ze de landelijke uitgave ‘Kerndoelen Basisonderwijs’ voor het ministerie van onderwijs. In 2010 heeft zij de Nassau Fietenstalling ontworpen i.s.m. Baudoin van Alphen Architecten. In 2014 vond de realisatie plaats van de Atriumtuin ‘Het Zamen’ in Den Haag, waar Van den Hende het ontwerp voor heeft gemaakt.

Naast de Paper-Tape en Shapeworks, wil ik Seedworks (=de andere koek) laten zien, gemaakt van ‘Lovegrass’…..de aren van de plant blijven plakken aan kleding en passerende dieren. Juist die (vervloekte) eigenschap gebruik ik om er werk van te maken. Weer zo’n typisch alledaags materiaal net als de schilderstape. De grootste gemene deler van de tentoonstelling is daarmee KLEEFKRACHT. Kijk voor meer info op: www.miekevandenhende.com

De expositie loopt van 7 t/m 30 juli
de openingstijden zijn:
vrijdag, zaterdag en zondag van 13.00 tot 17.00 uur.

Op vrijdag 7 juli om 19.00 uur vindt de opening plaats.