Leven en WERK in de Voorstraat

Na vorig jaar en begin dit jaar aandacht besteed te hebben aan de Haagweg is het nu de beurt aan het laatste stukje. Voorheen heette dat laatste stuk de Voorstraat.

In het kader van de ‘Maand van de geschiedenis’ en het jaarthema ‘aan het werk’ klokken we in oktober in om de handen uit de mouwen te steken en de geschiedenis van het werk in de Voorstraat in het spotlight te zetten. Samen Nieuwe Veste, Stadsarchief Breda en Stedelijk Museum Breda geven we als deelnemende partner invulling aan deze maand van de Geschiedenis. Geschiedenis schrijven we samen.

In onze expositie over de Voorstraat belichten we extra de bedrijvigheid en het werk van een aantal daar gevestigde bedrijven. Denk dan aan onder meer de smid Sloekers, Garage bedrijf van Nunen, de twee cafés Schuttershof (afgebroken) en De Posthoorn. Er was een kantoorboekhandel Toko van der Sande, een bar Don Quichotte, later een huis van plezier Huize Fantasy, Jamin en Meurs hebben er gezeten. Bakkerij van Disseldorp (afgebroken) later een verzamelplaats van inmiddels bekende Bredase kunstenaars.  De vermaarde schoenwinkel van Rens Kremer en zijn zoon. En Miel Bachman zat er met winkel en smederij. Dat was de aanleiding om het nieuw te bouwen hof achter de Voorstraat Bachmanhof te gaan noemen. Volop bedrijvigheid dus in dat deel van de huidige Haagweg.

Een bijzonder plek richten we in voor een deel van de privé collectie van Ab van Olphen die in juli jl. afscheid nam van het bestuur van de Stichting Princenhaags Museum. Ab is een van de oprichters en zo willen we hem in het zonnetje zetten.

Looptijd: van 9 oktober t/m 12 december 2021

Openingstijden: in oktober elke zaterdag en zondag van 13.00 tot 17.00 uur, daarna op 13 en 14, 27 en 28 november, 11 en 12 december ook van 13.00 tot 17.00 uur.

Toegangsprijs: € 3,00 (vrienden gratis)