Nel Knoop

Keramiek en brons

In haar werk zijn in de loop van de tijd een aantal thema’s gepasseerd. In de beginfase, rond 1985 was haar eerste expositie in België. Engelen en vaasvormen gedecoreerd met haiku’s die ze toen maakte vertaalde ze in runentekens. De engelen zijn gebleven voor altijd en altijd, zowel in brons als in keramiek. Later kwam het gekleurde werk, waarin ze zich steeds meer ontwikkelde. Op het Moller instituut in Tilburg volgde ze avondlessen in glazuren en vormgeven. Steeds durfde ze  met fantasie en met meer lef op het werk aan te brengen tot wat het nu geworden is.

Het thema ‘Dozen van Pandora’ is  actueel voor deze tijd. De nieuwsgierige Pandora opende de doos. Alle onheil vloog eruit. Geschrokken sluit ze die. Alleen de hoop bleef over. Haar bronzen beelden hebben een totaal andere uitstraling dan de keramieken. Ze zijn verstild, roepen een andere sfeer op. Haar werk is in veel galerieën te zien geweest en heeft in openbare gebouwen, bedrijven en bij particulieren in binnen en buitenland een plek gekregen.

Monique van Gurp

Schilderijen

Kunst kan de kijker een gevoel van schoonheid of troost bieden, een klein geluksmomentje wellicht. Deze expositie is voor mensen die nieuwsgierig zijn of getoond werk hen dat brengt. Natuurlijk kunnen nooit alle werken in dezelfde mate aanspreken. Ik schilder graag. Al is het een voortdurende zoektocht naar wat en hoe te verbeelden! Een werk scheppen is steeds opnieuw een belevenis. Ik ervaar frustratie als wat ik wil niet lukt en een gevoel van ‘zen’ als ik mijn ‘willen’ overstijg.

Dagelijks komt heel veel beeldmateriaal op ons af, maar slechts een enkele keer brengt dat een dieper gevoel boven. Uit beelden die dàt doen, haal ik inspiratie. Ik knip uit, kopieer, druk printjes af en fotografeer. De laatste jaren staat ‘Worldpressfoto’ 1990 ‘Tankman’ van Charlie Cole op de voorgrond als inspiratiebron. Deze foto staat mij in het geheugen gegrift want de betekenis gaat veel verder dan het beeld zelf. Het is voor mij een symbool voor de dreiging die wij mensen op ons af zien komen. Wij zijn allemaal ‘Tankman’ als een soort ‘Elckerlyc’ of ‘Alleman’ die dreigen vermorzeld te worden door iets wat groter is dan wijzelf. Ik laat me graag troost bieden door mensen die uit de loop van de dreigende tank als het ware ‘een veldboeket kunnen laten bloeien’. Naast de portretten die ik schilder, begint ‘Tankman’ als  ‘Tankmensen’ ofwel ‘Tankmen’ langzaam vorm te krijgen in een serie.

Mensen die blij worden van de schoonheid van een geschilderd portret of van een schilderij naar ‘foto’s-die-hen-blij-maken’,  kunnen bij mij terecht! Daarnaast is de serie tankmensen er voor hen die mijn gevoel herkennen. Ik hoop het met velen te kunnen delen!

Looptijd: 3 juli t/m 25 juli

Openingstijden: vrijdag, zaterdag en zondag van 13.00u – 17.00u