AMSTERDAM•BEIJING RALLY 2006 - De reis van team 61.   Op 15 juli 2006 vertrekken Paul Zijlmans (Princenhage) en zijn zwager Willem Lambregts (Strijbeek) vanuit Amsterdam met een 35 jaar oude Citroën DS richting China. Wars van alle glamour beginnen zij vol vertrouwen aan een 17650 km lange route. Doel: veel zien en zonder brokken en samen met hun DS - over 28 dagen de finish in Beijing bereiken. Beiden hebben veel ervaring met buitenlandse reizen maar het is hun eerste rally en de eerste dagen zijn enerverend. De organisatieperikelen hangen nog in het achterhoofd en nu wordt het opletten bij regularity rijden en consequent het routeboek met bolletje-pijltje, bolletje-pijltje volgen. Eén af-slag gemist en je zit letterlijk op het verkeerde pad. Als je het dan ook nog te laat bemerkt bij je al snel 10-20 minuten kwijt. Je weet wat het dagelijkse einddoel is, maar hoe je er moet komen bepaald het routeboek, met slechts een paar indica-ties, voor de rest bolletje-pijltje, bolletje-pijltje. Nederland en Duitsland lijken een makkie. Maar het is toch even wennen aan de reglementen van deze geruchtmakende Amsterdam-Beijing Rally 2006. De uitslag van de derde etappe van Linz(Oostenrijk) naar Szeged (Hongarije) laat al zien dat ze het systeem onder knie hebben: team 61 Zijlmans/Lambregts wordt eerste in het dag-klassement. Land en volkeren maken steeds meer indruk op beide deelnemers voor wie de rally langzaam routine wordt en die zich nu het fototoestel herinneren, dat al die tijd op de achterbank lag. Vanaf de Hongaars/Roemeense grens tot aan de finish zal het voortaan op schoot van de " bijrijder in dienst" blijven liggen. Door Roemenië en Bulgarije, waar de weggebruiker soms vreemde verkeersregels toepast, op naar Istanboel, de stad waar Europa en Azië bij elkaar komen. Een eerste rustdag wordt benut om deze magnifieke metropool aan de Bosporus te bezoeken. De volgende dag op weg naar Ankara en onderweg kennismaking met vriendelijke en behulpzame mensen. Wat een prachtig land! Vanaf Ankara door het glooiende binnenland, soms over moeilijke routes (voor een van de organisatieauto's bijna fataal) en tot slot over het Pontusgebergte (veel bergtoppen + 3000 m) die de Turkse hoogvlakte beschermd tegen de stormen van de Zwarte Zee. Onderaan het gebergte ligt het oude Byzantijnse Trabzon (Trapezus), de stad waar ze zullen overnachten. Aan de grens van Georgië wacht Paul en Willem een verrassing. De uit Terneuzen afkomstige First Lady van Georgië Sandra Saakasjvili-Roelofs verwelkomt de Nederlandse deel-nemers. Het land is groen, de mensen arm, maar goedlachs. De trots van dit volk wordt gedemon-streerd door hun vlag, 5 rode kruisen op een wit veld, die op de vele burchten die dit land telt hangt te wapperen. Op naar de Kaspische Zee! Van het groen van Georgië naar de dorheid van het olierijke Azerbajdzjan. Rustdag in de hoofdstad Baku aan de Kaspische Zee. De oude stad met de vele tapijt-handelaren bekijken en de auto op de veer-boot naar Turkmenbashi te zetten. De rallyrijders zelf gaan i.v.m. de veiligheid met het vliegtuig. Door sterke heersende winden is de boot, aan de overkant aangekomen, echter niet in staat de haven van Turkmenbashi in te varen. Deze vertraging en de vriendelijke, maar onmogelijk af te slagen uitnodiging van President Sarpurat Nijazov om deel te nemen aan een banket in de hoofdstad Ashgabat, zorgt nogal voor achterstand in het rijschema. "Veel onwerkelijke gebouwen van wit marmer die merendeels leeg staan" zo typeert Paul Zijlmans later Ashgabat en hij gaat verder "De volgende dag na het passeren van de grens, die door de rivier Amoe Darja wordt gevormd, kom je dan Oezbekistan binnen. De sfeer wordt ontspannen, de ontvangst is warm en de mensen dansen op straat. Je kreeg er een brok van je keel." Overdag lopen de temperaturen nu op tot 40-45 graden Celsius. De auto heeft geen airco, dat zou aan het vermogen van de DS knagen, maar met het raam open gaat 't wel. Buhkara, Samarkand en Tashkent, pleisterplaatsen van de oude Zijderoute en ooit bezocht door Marco Polo, spreken tot ieders verbeelding. Eigenlijk zou je er langer willen blijven, maar er zijn nog 8000 km te rijden. I.v.m. de vertraging, die in Turkmenistan was opgelopen, wordt het schema ingehaald door niet in Bishkek (hoofdstad Kirgizië) te overnachten, maar na de middagpauze direct door te steken naar Almaty (Kazachstan) een rit van ca. 1000 km over deels onverharde wegen. Gelukkig is er ook hier een rustdag, want de plaatselijke autoriteiten hebben een waar volksfeest georganiseerd voor de rallyrijders. Ze kennen Nederland vooral van de wed-strijden in de beroemde snelle schaatsbaan van "Alma-Ata" die hier net buiten de stad ligt. En dan is het zover. De grens met China is bereikt! De eerste Chinese stad is Yining, ook hier een hartelijk welkom door de bevolking, die goed op de hoogte was door de reportages van de Chinese televisieploeg, die de rally op de voet volgde. Het landschappelijk schoon doet het team dikwijls denken aan Zwitserland of Noorwegen om dan weer over te gaan in een woestijn-landschap. Na Urumqi en Hami wordt de stad Dunhuang bereikt. Bij deze om zijn grotten bekend staande stad liggen gigantische zandduinen die de nabijheid van de Gobiwoestijn aankondigen. De rit van Dunhuang naar Jiayuguan ging als het ware door een stofwolk omdat de woestijnweg gebruikt werd door intensief vrachtverkeer. Stofhappen is schadelijk dus speciale mondmaskers, stofbrillen en veel drinken, want de temperatuur is hoog zo'n gemiddeld 48 graden. Volgende dag verder naar Lanzhou aan de Gele Rivier voor de laatste rustdag in deze rally. De auto krijgt een flinke wasbeurt en een grondige inspectie. Tot nu toe gaat alles goed. Onderweg ontmoetingen met mensen met allerlei transportmiddelen en die op hun beurt op pad zijn met groente, vee of andere goederen op weg naar een van de Chinese miljoenensteden: Yingchuan, Baotao, Datong. Steden met zware en vervuilende industrie. Op het platteland weer afgewisseld door uitgestrekte velden, moerassen, niet zoveel bos langs het traject. Opvallend in de buurt van de steden: geen plekje is onbenut. Op verscheidene plaatsen duikt nu de Chinese Muur op, machtig en imposant. De laatste etappe van Datong naar Beijing is aangebroken met de finish op het Plein van de Hemelse Vrede. Zonder kleerscheuren, zonder pech. Blij weerzien met de familie en nog een paar dagen rust in de Chinese hoofdstad en omgeving alvorens de terugreis per vliegtuig te aanvaarden. Hun trouwe Citroen DS zal per schip volgen. Haagweg 334 bis - 4813XE Breda/Princenhage Haagweg 334 bis - 4813XE Breda/Princenhage